Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Resepi Sos Thai Yang Sedap Dan Mudah

Resepi Sos Thai Yang Sedap Dan MudahSource: bing.com

Salam Sobat Mai!

Hello Sobat Mai! Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda resepi sos thai yang sedap dan mudah untuk dibuat di rumah. Sos thai adalah salah satu sos yang popular di Thailand dan kini semakin popular di Malaysia. Sos ini mempunyai perisa yang unik dan boleh digunakan sebagai sos celup, sos tumis dan juga sos untuk hidangan panggang. Mari kita mulakan!

Bahan-Bahan

- 1 cawan susu pekat manis- 1/2 cawan sos tomato- 1/4 cawan sos cili thai- 2 sudu besar sos ikan- 1/4 cawan serbuk kari- 1/4 cawan air perahan limau nipis- 1/4 cawan daun kari- 1/4 cawan bawang besar cincang halus- 1/4 cawan serbuk kunyit- 1/4 cawan serbuk ketumbar- Garam dan gula secukup rasa

Cara-Cara

1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali.2. Tumis bawang besar sehingga kekuningan.3. Tambah daun kari dan teruskan tumis sehingga wangi.4. Masukkan serbuk kunyit dan ketumbar, kacau sebati.5. Masukkan sos tomato, sos cili thai dan sos ikan, kacau sebati sehingga sebati.6. Tambahkan serbuk kari dan susu pekat manis, kacau sebati.7. Masukkan air perahan limau nipis, garam dan gula secukup rasa, kacau sebati.8. Setelah sos masak, tutup api dan biarkan sejuk.

Cara Hidangan

1. Sos thai boleh digunakan sebagai sos celup untuk kebab, sos tumis untuk sayur-sayuran atau sos untuk hidangan panggang seperti ayam panggang atau ikan bakar.2. Anda juga boleh tambahkan cili padi atau serbuk lada hitam untuk menambahkan rasa pedas pada sos.

Kesimpulan

Sekarang anda tahu cara membuat sos thai yang sedap dan mudah di rumah. Cuba resepi ini dan nikmati perisa yang unik dan sedap dari Thailand. Jangan lupa untuk berkongsi resepi ini dengan keluarga dan rakan-rakan anda. Terima kasih kerana membaca dan jumpa lagi di resepi lain yang menarik. Selamat mencuba!

Resepi Mudah dan Sedap

Post a Comment for "Resepi Sos Thai Yang Sedap Dan Mudah"