Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Resepi Macaroon - Cara Mudah Membuat Kuih yang Menawan Hati

Resepi Macaroon - Cara Mudah Membuat Kuih Yang Menawan HatiSource: bing.com

Hello Sobat Mai!

Sekarang ini, kuih macaroon semakin popular di Malaysia. Macaroon merupakan sejenis kuih yang dibuat dari kelapa parut dan gula. Kuih ini mempunyai rasa yang manis dan mempunyai tekstur yang lembut. Macaroon juga dikenali sebagai kuih kelapa, kuih sampan dan kuih coconut candy.Anda mungkin mempunyai ramai rakan yang suka dengan kuih macaroon, tetapi anda tidak tahu cara untuk membuatnya. Jangan risau, artikel ini akan membantu anda untuk membuat kuih macaroon yang enak dan cantik.

Bahan-bahan:

Sebelum memulakan proses memasak, pastikan anda mempunyai semua bahan yang diperlukan:
  • 200 gram kelapa parut
  • 100 gram gula
  • 1 biji telur
  • 1 sudu kecil tepung jagung
  • 1 sudu kecil serbuk penaik
  • 1/4 sudu teh garam
  • Pewarna makanan (pilihan anda)
  • Cara Membuat:

    1. Pukul telur dan gula dalam mangkuk sehingga kembang dan menjadi putih.2. Masukkan kelapa parut, tepung jagung, serbuk penaik dan garam ke dalam mangkuk tersebut.3. Gaulkan semua bahan sehingga sebati.4. Tambahkan pewarna makanan ke dalam adunan jika anda mahu macaroon berwarna.5. Ambil sejumput adunan dan bentuk bulat.6. Letakkan bulatan tersebut di atas loyang yang dilapik dengan kertas minyak.7. Panaskan oven pada suhu 160 darjah Celsius.8. Bakar macaroon selama 20-25 minit atau sehingga kuning keemasan.9. Keluarkan macaroon dari dalam oven dan biarkan ia sejuk.

    Cara Penyajian:

    1. Letakkan macaroon di atas pinggan atau bekas yang cantik.2. Hias macaroon dengan coklat cair, kacang atau buah-buahan.3. Sedia untuk dihidangkan.

    Kesimpulan:

    Sekarang anda sudah tahu cara mudah membuat kuih macaroon yang sedap dan cantik. Anda boleh mencuba resepi ini di rumah dan berikan kepada keluarga dan rakan-rakan anda. Pasti mereka akan teruja dengan kuih yang anda buat.Sekian sahaja artikel tentang resepi macaroon untuk hari ini. Jumpa lagi di resepi lain yang menarik!

    Resepi Mudah dan Sedap

    Post a Comment for "Resepi Macaroon - Cara Mudah Membuat Kuih yang Menawan Hati"